lørdag den 13. oktober 2012

Bare mine forældre ikke var skilt


”Det gør så ondt at være væk fra ens mor. Det kan godt være, at nogle af jeres forældre også er skilt, men de fleste af jer kan sikkert se dem hver dag, fordi de bor tæt på jer. Men min mor bor i et andet land, og vi rejser ikke så tit dertil, måske hvert fjerde år.”
Iman på 14 år fortæller i en essaysamling om, hvordan det føles at forældrene er skilt og bor i hvert sit land
”Jeg var tre år, da mine forældre blev skilt. Jeg ved ikke hvorfor, men det var sikkert på grund af nogle problemer mellem dem. Jeg bor sammen med min far, som er verdens dejligste far. Han giver mig altid det, jeg gerne vil have. Min mor bor desværre ikke her i Danmark. Hun bor i et andet land. Hun blev gift igen og har også fået børn, så det vil sige, jeg har fået halv-søstre. Jeg er virkelig ked af, at mine forældre er skilt. Og jeg ville ønske, at vi boede sammen i en lykkelig familie uden problemer.”
Unges sorg skal også ses og høres, og det hjælper at sætte ord på svære følelser. Iman har oveni sorgen over skilsmissen desuden også svært ved at komme til at tilbringe tid hos sin mor, fordi hun bor i et andet land. Jeg oplever ofte i mit arbejde med familier i sorg, at det kan være rigtigt svært og endda medføre kompliceret sorgproces, hvis den ene forælder opholder sig i udlandet.
Har du gode erfaringer på dette område, som du vil dele?
Essaysamlingen er et resultat af en konkurrence mellem 168 unge fra hele landet, hvoraf 30 essays er valgt ud og netop blevet udgivet. Hvis du har lyst til at læse med, kan man gratis downloade hele essaysamlingen på: www.cancer.dk/atmiste

Med ønsket om det bedste for dig og dine nærmeste

Kærlig hilsen

Anna Prip

Ingen kommentarer:

Send en kommentar